hersad

hersad

  • ۰
  • ۰

کنترل و مدیریت اتیسم

برای کنترل و مدیریت اختلال اوتیسم به توجه و مراقبت نیاز است. در حال حاضر از روش‌های مختلفی مانند کاردرمانی، بازی درمانی و گفتار درمانی برای مدیریت اختلال اوتیسم استفاده می‌کنند.

سطوح مختلف علائم طیف اوتیسم

کودکانی که علائم آنها خفیف‌تر باشد، در سطح یک قرار می‌گیرند. این کودکان به پشتیبانی کمتری نیاز دارند. اما کودکانی که علائم متوسط تا شدید را نشان می‌دهند در سطوح 2و3 دسته بندی می‌شوند. آنها در مقایسه با کودکان سطح یک به پشتیبانی بیشتری نیاز دارند.

این دسته بندی بر اساس فرمت استانداردی است که dsm برای متخصصان مشخص کرده است. با وجود توضیحات دقیق dsm در مورد طیف اوتیسم، اما نواقصی در این طرح دیده می‌شود. چرا که هیچ نوع راهنمایی درباره نوع خاص پشتیبانی از کودکان ارائه نمی‌دهد. علاوه براین افرادی هم هستند که در هیچ یک از این سه سطح قرار نمی‌گیرند. مسئله دیگر، احتمال تغییر شدت اختلال طیف اوتیسم در گذر زمان است.

کاردرمانی برای اوتیسم

کاردرمانی برای اوتیسم یکی از روش‌هایی است که در مدیریت و کنترل این اختلال موثر می‌باشد. درست است که هنوز درمان قطعی برای اختلال اوتیسم وجود ندارد؛ اما به کمک روش‌هایی مانند کاردرمانی، بازی درمانی و گفتاردرمانی می‌توان این اختلال را کنترل کرد.

تکنیک‌های کاردرمانی برای اوتیسم

کاردرمانگر یک برنامه تمرینی را برای بیمار اوتیسمی تنظیم می‌کند. هدف از این کار، افزایش همزمان میزان هماهنگی، قدرت، آگاهی و استقامت بدن بیمار است.
تمرین اول کاردرمانی برای اوتیسم : پرش ستاره ای

این تمرین یکی از بهترین تمرینات برای افراد مبتلا به اوتیسم می‌باشد. به طور کلی فعالیت‌های پرشی و حرکتی می‌توانند ماهیچه‌های پا و بدن فرد را تقویت کنند و استقامت قلبی و عروقی او را افزایش دهند.

در این تمرین، فرد باید زانوهای خود را خم کند. در حالی که پاهای او صاف هستند و کف پاها روی زمین قرار دارند. سپس بازوهای خود را به سمت قفسه سینه ببرد. یعنی فرد باید در حالت چمباتمه باشد. سپس بازوها و پاهای خود را به شکل ضربدر یا ایکس دربیاورد. تکرار این تمرین باعث تقویت عضلات و افزایش استقامت آنها می‌شود.

تعداد دفعات تکرار تمرین پرش ستاره ای : حداکثر 20 بار
تمرین دوم کاردرمانی برای اتیسم: تمرین آینه ای

این تمرین به بیماران اوتیسمی کمک می‌کند بتوانند تعامل بهتری با محیط اطرافشان داشته باشند. تمرین آینه ای به این صورت انجام می‌شود که درمانگر مقابل بیمار می ایستد و هر حرکتی بیمار انجام دهد، درمانگر تقلید می‌کند. مانند زمانی که بیمار مقابل آیینه قرار می‌گیرد. یعنی اگر بیمار دست راست خود را به سمت بالا بیاورد، درمانگر با دست چپ خود این کار را انجام می‌دهد. باید توجه داشت که لمس دست بیمار در برخی مواقع می‌تواند باعث اثربخشی بیشتر شود.

مدت زمان انجام تمرین آیینه ای : 2-1 دقیقه

تمرین کاردرمانی برای اوتیسم
تمرین سوم کاردرمانی برای اوتیسم : حلقه بازو

همان طور که گفتیم یکی از علائم بیماران اوتیسمی، انجام رفتارهای کلیشه‌ای و محدود است. درمانگر برای کاهش حرکات تکرارشونده بیمار از تمرین حلقه بازو استفاده می‌کند. به کمک این تمرین میزان انعطاف‌پذیری بدن بیمار افزایش می یابد.

نحوه انجام تمرین

– باز کردن پاها به اندازه عرض شانه
– کنار هم قرار دادن دست‌ها
– بالا آوردن بازوها در طرفین
– حرکت دادن بازوها برای ساختن دایره
– افزایش تدریجی ابعاد دایره

 

  • ۰۳/۰۲/۰۳
  • bnerta bnm

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی