hersad

hersad

  • ۰
  • ۰

برخی از والدین با مشاهده مدفوع خونی کودک خود مضطرب شده و خیلی نگران میشوند. در جواب به این دیدگاه باید خاطرنشان کرد با این که وجود خون در مدفوع بچه ها امکان دارد خطرناک باشد ولی در اغلب موارد جای نگرانی نیست و این مشکل در کوتاه مدت برطرف خواهد شد. ولی در بعضی موارد میتواند نشان مبتلا به بیماری های خطرناک پاتولوژیکی باشد.

انواع مدفوع خونی:
مدفوع خونی معمولاً خون ریزی در دستگاه گوارش فوقانی( معده و روده کوچک) و یا دستگاه گوارش پائین( کولون، رکتوم و مقعد) است.

خون ریزی از دستگاه گوارش فوقانی معمولاً سبب ایجاد مدفوع رنگ سیاه و قیری میشود . در بسیاری از موارد، کودک همچنین ماده های قرمز یا سیاه رنگ مثل به تفاله ی قهوه را استفراغ میکند.

خون ریزی از دستگاه گوارش پائین معمولاً سبب ایجاد مدفوع پوشیده شده یا مخلوط با خون قرمز روشن میشود.


برخی غذاها و داروها همچنین میتوانند سبب ایجاد خون ریزی در مدفوع شوند.

با این حال، همیشه نمی توانید منبع یا نوع خون ریزی مقعدی را صرفا بر مبنای ظاهر مدفوع بدانید. مدفوع خونی میتواند چه بسا از دیگر اماکن ، من جمله خون ریزی بینی و گلو هم انتقال یابد . معاینه بالینی در اغلب موارد ضروری است.

 

خون در مدفوع کودکان,علت وجود خون در مدفوع کودکان,علل خون در مدفوع کودکان
علل وجود خون در مدفوع کودک


علل ابتلا به مدفوع خونی در بچه ها:
فیشر مقعد
فیشر مقعد یک شکاف یا زخم کوچک در لایه رویی مقعد است. این شکاف معمولاً در نوزادان و کودکان نوپا در زمانیکه دچار یبوست شدید میشوند و مجبور میشوند که به سختی مدفوع را دفع کنند به وجود می آید . با اینکه فیشر مقعد یک عوارض رایج در بچه ها است ولی امکان دارد این مشکل در بزرگسالان هم دیده شود. علایم رایج فیشر مقعد حاوی درد در موقع دفع مدفوع همراه با زور زدن است. زمانی که خون از شکاف مقعد بیرون می چکد، رگه خون به رنگ قرمز روشن روی مدفوع دیده میشود . درمان فیشر مقعد تقریبا همیشه با درمان یبوست همراه است.

عدم تحمل پروتئین شیر یا سویا
عدم تحمل پروتئین شیر یا سویا که بعنوان کولیت ناشی از شیر یا سویا هم شناخته میشود یک بیماری است که در نوزادان و بچه های نوپا دیده میشود . این بیماری اساسا بر اثر آلرژی به شیر گاو ایجاد شده و زمانیکه بچه شیر خشک معمولی می خورد دیده میشود . کودکانی که شیر مادر استفاده میکنند هم ممکن است به علت استفاده مادر از محصولات لبنی تولیدشده با شیر گاو دچار عدم تحمل پروتئین شیر شوند. این بیماری معمولاً با رشد کودک و تا یک سالگی وی خودبه خود بهبود می یابد.

علایم بیماری عدم بردباری پروتئین شیر حاوی استفراغ، بیماری اسهال و مدفوع خونی است. برای درمان این بیماری معمولاً استفاده شیرهای مخصوصی که دارای لاکتوز نیستند تجویز میشود . درصورتی که نوزاد، شیر مادر استفاده میکند بهتر است مادر مصرف لبنیات تولیدشده با شیر گاو را تا زمانیکه به بچه خود شیر میدهد به حداقل برساند.

بیماری کرون:
بیماری کرون یا کولیت زخمی یک بیماری است که سبب تورم در پوشش داخلی دستگاه گوارش میشود . این التهاب سبب ابتلا به مدفوع خونی، بیماری اسهال و بی اشتهایی و کاهش وزن میشود .

سندرم روده تحریک پذیر
بسیاری از بچه ها از سندرم روده تحریک پذیر ستم می برند. این بیماری سبب پیدایش یبوست و بیماری اسهال های متناوب میشود . حرکات غیرعادی روده سبب ایجاد درد و آسانی و همچنین خونی شدن مدفوع میشود . خون ریزی مشخصاً به علت مبتلا به این بیماری نیست. سندرم روده تحریک پذیر حاوی یبوست و بیماری اسهال متناوب است.

بیماری اسهال عفونی
بیماری اسهال عفونی به علت باکتری، ویروس یا انگل ایجاد شده و در بین بچه های پیش دبستانی، دبستانی و نوجوانان رایج است. این بیماری زمانیکه بچه غذا یا نوشیدنی الوده استفاده میکند به وجود می آید . خونی بودن مدفوع میتواند علامت مبتلا به این بیماری باشد.

پولیپ های جوانی
این پولیپ در پوشش داخلی کولون ایجاد میشوند . معمولاً بچه ها در بین سنین ۲ تا ۱۰ سال دچار این پولیپ میشوند . یک پولیپ تنها علامت مبتلا به سرطان یا بیماری پیش سرطانی نیست ولی باید به وسیله پزشک مورد معاینه و محاسبه قرار گیرد. بهترین شیوه درمان این پولیپ ها، برداشتن آن ها است. درصورتی که این پولیپ ها را برندارید، امکان دارد بچه به مدفوع خونی بدون درد ابتلا شود.

دایورتیکول مکل
این یک بیماری مادرزادی است که در آن یک کیسه در نزدیکی انتهای تحتانی روده کوچک نوزاد تشکیل میشود . این قسمت باقی مانده امکان دارد دارای سلول هایی باشد که در معده اسید ترشح میکنند و سبب ایجاد زخم و خونی شدن مدفوع نوزاد میشوند .

بیماری های مرتبط با خون
اختلال های انعقاد خون، ناهنجاری های عروق خونی امکان دارد سبب خونی شدن مدفوع شوند. در این موارد امکان دارد علایمی مانند راش های پوستی و کبود شدن سریع پوست دیده شود.

 

خون در مدفوع کودکان,علت وجود خون در مدفوع کودکان,علل خون در مدفوع کودکان
روش های درمانی خون در مدفوع کودک

 
زمان مراجعه به پزشک:
اغلب بچه ها مبتلابه خون ریزی جزیی در مدفوع بیماری جدّی ندارند. بااین وجود امکان دارد تشخیص علل خون ریزی مقعدی بدون معاینه مقدور باشد. بدین ترتیب، درصورتی که متوجه شدید که فرزند شما دارای خون ریزی مجدد رکتوم است، باید با پزشک کودک خود حرف بزنید تا تعیین کند که آیا ازمایش موردنیاز است یا نه.

 

راه های درمان خون در مدفوع کودکان:
درمان مدفوعی خونی کودک به دلیل بیماری وابسته‌گی زیادی د ارد و پزشک پس از تشخیص علت پیدایش این عوارض درمانهای لازم را به شمار ارائه خواهد کرد ولی درصورتی که علل خون یا مخاط در مدفوع بچه شما جدّی نیست و درصورتی که بچه در غیر این مورد سالم باشد چند اقدام است که میتوانید برای جلوگیری از خون ریزی بیش تر انجام دهید.

درصورتی که این مورد خون ریزی مربوط به رژیم غذایی باشد، ساده ترین راه این است که رژیم غذایی بچه را تغییر دهید. شیر اکثر مقصر است، بدین ترتیب شیر گاو و دیگر محصولات لبنی را از رژیم غذایی کودک و یا رژیم غذایی مادر( درصورتی که کودک تنها با شیر مادر تغذیه میشود ) حذف کنید. درصورتی که کودک از شیر خشک تغذیه شود، میتوانید تلاش کنید آن را تغییر دهید.

رایج ترین علل کولیت در نوزادان جوان( که گاهی وقت ها به خون یا مخاط در مدفوع منجر میشود ) آلرژی غذایی است. دادن شیر مادر به کودک و نه اصلاً چیز دیگری برای شش ماه نخست بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به کولیت است.

موقع معرفی هر غذای تازه به کودک خود مدام مراقب باشید. در چند مرتبه نخست اندازه اندکی به بچه بدهید و علایم آلرژی یا عکس العمل به مواد غذایی مثل استفراغ یا بیماری اسهال را بررسی کنید.

درصورتی که خون ریزی ناشی از شکاف های مقعدی باشد بیانگر یبوست است. افزایش استفاده آب( یا درصورتی که کودک با شیر خشک تغذیه میشود ، نسبت آب به شیر را افزایش دهید) و تهیه آلو خشک، آبلیمو یا آبمیوه به رفع یبوست کمک میکند . غذاها مثل اسفناج، بروکلی، گلابی و غلات با فیبر بالا میتوانند به نرم کردن روده ها کمک کنند.

درصورتی که مدفوع خونی به دلیل استفاده بیش ازحد شیر در موقع تغذیه با شیر مادر باشد، باید اندازه استفاده را کنترل کنید.
آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز
درمان غیر جراحی بواسیر (هموروئید)

 


گردآوری : بخش کودکان بیتوته

  • ۹۹/۰۹/۱۵
  • bnerta bnm

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی