hersad

hersad

  • ۰
  • ۰

با یادگیری و رعایت نکاتی می‌توانید تا حد زیادی تیک‌های خود را کنترل کنید. از جمله از این نکات عبارت‌اند از:

دور ماندن از محیط‌های استرس‌زا و اضطراب‌زا
دور ماندن از محیط‌ها و موقعیت‌های پر تنش
توجه به ساعت خواب و خودداری از کم خوابی
عدم حساسیت به تیک عصبی
اطلاع دادن تیکتان به اطرافیان
همان‌طور که دیدید با رعایت چند نکته ساده می‌توانید تا حد زیادی این بیماری را کنترل کنید. شایان ذکر است که اگر کودک شما تیک دارد بهتر است این موضوع را در مدرسه به معلمان یا مدیر مربوطه اطلاع دهید. همچنین ممکن است کودکان دیگر فرزند شما را مسخره کنند، در این صورت می‌توانید از تجربیات یک مشاور استفاده کنید. اگر خودتان تیک دارید و این تیک مشکاتی را در انجام کار پیش پای شما می‌گذارد، حتماً این مسئله را به رئیس و همکاران خود اطلاع دهید.

انواع روش‌های درمان تیک عصبی
درمان تیک عصبی یک موضوع پیچیده بوده و حتماً بایستی به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. چرا که برخی از تیک‌های عصبی نیازی به درمان نداشته و برخی دیگر را حتماً باید درمان کرد. به طور کلی می‌توان گفت درمان و یا عدم درمان تیک‌های عصبی بستگی به علتی دارد که باعث بروز آن شده است بخصوص در درمان تیک عصبی صورت. از آن گذشته، اگر قرار باشد درمانی انجام شود، خود این درمان نیز انواع مختلفی داشته و در انتخاب بهترین درمان، نوع تیک و شدت آن در کنار ویژگی‌های فرد از عوامل تأثیر گذار است.

اصولاً ۲ دسته از تیک‌های عصبی نیاز به درمان دارند، تیک‌هایی که در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کنند و تیک‌هایی که به علت یک عارضه فیزیکی یا روانی خطرناک به وجود آمده باشند. انواع درمان تیک عصبی عبارت است از:

۱. رفتار درمانی تیک عصبی
از جمله از اولین و در عین حال ساده‌ترین روش‌های درمان تیک عصبی، رفتار درمانی است. در این نوع روش تیک‌های عصبی به طور کامل و قطعی درمان نمی‌شوند، بلکه آن‌ها را تحت کنترل قرار می‌دهند. اگر پزشک متخصص پس از معاینه و آزمایش‌های مختلف تشخیص دهد که تیک عصبی شخص قابل کنترل است، او را به یک روانپزشک یا روان‌شناس ارجاع می‌دهد.

در این هنگام روان‌شناس یا شخص روانپزشک فرایند درمان فرد مبتلا به تیک عصبی را بر عهده می‌گیرد. در طول فرایند درمان، تراپیست سعی می‌کند با رفتار شناسی و آشنایی با شخصیت وی، او را در کنترل تیک‌هایش آموزش دهد. تجربه ثابت کرده است که بیشتر افراد پس از مراجعه به روانپزشک، تیک‌های عصبی بسیار کمتری از خود بروز داده و درمان آن‌ها به خوبی انجام شده است.

اگر رفتار درمانی در کنترل تیک‌ها موثر نباشد، شخص مجبور است از روش‌های درمانی دیگری که متخصص تیک عصبی به وی می تجویز م یکند، بهره بگیرد. روش‌های درمانی دیگر عبارت اند از:

۲. استفاده از دارو در درمان تیک عصبی
درمان های دارویی تیک عصبی از دیگر روش‌های درمانی است که بسیاری از پزشکان به بیماران خود تجویز می‌کنند. امروزه داروهای بسیاری برای درمان تیک عصبی تولید شده است. تشخیص نوع دارو و مقدار دوز مصرفی آن بر عهده پزشک متخصص است.

۵ مورد از مهم‌ترین داروهایی که برای کنترل و درمان اختلال تیک عصبی مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

نورولپتیک‌ها: نورولپتیک‌ها یا همان داروهای ضد روان‌پریشی که جز معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین داروها برای درمان قطعی تیک عصبی هستند. وظیفه اصلی این داروها تغییر اثرات مواد شیمیایی در مغز بوده و از این طریق بر کنترل حرکات بدن در جهت مثبت اثر می‌گذارند. از حمله از داروهای نورولگتیک می‌توان به ریسپریدون، ریموزاید و آریپیپرازول اشاره کرد.
کلونیدین برای درمان تیک عصبی: کلونیدین‌ها نیز بر درمان تیک‌های عصبی کاربرد دارند.
بهبود تیک عصبی با کلونازپام: کلونازگام نیز یکی دیگر از دارهایی است که در راستای کنترل و بهبود تیک عصبی ساخته شده و عملکردی مشابه با نورولپتیک‌ها دارد.
تترابنازین برای درمان تیک عصبی: برای افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته و این اختلال در آن به سبب همان بیماری بروز داده باشد از داروی تترابنازین استفاده می‌شود.
کنترل تیک عصبی با تزریق سم بوتولینوم: برای کنترل تیک حرکتی در برخی از عضلات، به داخل آن‌ها سم بوتولینیوم تزریق می‌شود. البته شایان ذکر است که این دارو تنها ۳ ماه اثرگذار است.
انتخاب و توصیه بهترین قرص برای تیک عصبی بدون دانستن دلیل بروز تیک‌های عصبی ممکن نیست، بنابراین با با توصیه پزشک خود بهترین داروی ممکن را برای درمان تیک عصبی مصرف کنید.

۳. درمان تیک عصبی با جراحی
اگر هیچ کدام از روش‌ها گفته شده باعث بهبود بیمار نشود و یا تیک عصبی در فرد به قدری شدید باشد که باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد شود، پزشکان چاره کار را در انجام عمل جراحی می‌بینند. استفاده از جراحی به خاطر خطر و ریسک بالایی که دارد، اغلب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و متخصصان تنها زمانی جراحی را به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می‌دهند که چاره دیگری نداشته باشند.
منبع : https://www.paziresh24.com/

  • ۰۱/۱۲/۰۱
  • bnerta bnm

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی